penyebok

24 June 2011

Movie : Pensil

Haa, malam semalam aku bosan sorang sorang dalam bilik. jadi dengan berteman kan laptop aku, aku tengok movie apa yang ada kat dalam lappy aku nie. aku layan lah citer melayu yang bertajuk, Pensil lakonan Ruminah Sidek dan sape ntah yang jadi cacat tuh. 1st aku tengok citer nie masa part2 dengan roomate aku Izmie. agak sedih ceritanya. Izmie dah bahan aku dah. siot je !! HAHAHA. melilih gak arr air mata nie. yelaa, sadis kot cerita die. semalam aku tengok dengan tade perasaan. layan je sorang sorang. macam gila kan. tapi kesian kat budak yang cacat tuh. die selalu kene buli, kene pukul dengan mak tiri die. tapi die tetap baik dengan mak tiri die. kalau die sedih, die jumpa nenek die. die mengadu kat nenek die. nenek die jelaa tempat die nak mengadu. dalam aku tengok cerita tu, aku terfikir, kan LEBIH BAGUS JADI CACAT daripada normal yang TATAHU NAK HARGAI JASA ORANG. betul tak? bukan tak bersyukur, tapi fikirkan laa. buat apa jadi normal, sempurna tetapi tak pandai nak hargai jasa orang. tatahu nak nilai yang mana baik, yang mana tak baik. tengok macam budak tuh, die cacat tapi die sangat hargai mak tiri die yang selalu dera die. malah die lagi SAYANG mak tiri die tuh ! perhh, terbaik lah budak tuh ! CACAT DIE PUN TAHU NAK HARGAI JASA ORANG EVEN ORANG DAH SELALU BUAT DIE MACAM MACAM. buat jahat dengan die. nie dah lah orang buat baik dengan die, tapi die pula balas dengan ... haihhh. susah nak cakap. paham paham laa yee. tuh laa, lain kali bersyukur dah ada orang buat baik dengan kita. hargai orang buat baik dengan kita. bukan minta balasan pun. cuma hargai je. kalau buat jahat, tatahu lah apa yang die akan buat kat kita kan. haihhh, manusia manusia. tapi tape laa. kalau tade orang macam tuh, tade pula syurga neraka kan. tape laa. biarlah. bak kata Ruminah Sidek dalam citer nie, sabar jelaa. kita ada Allah yang mencipta kita. Allah Maha Berkuasa kan. kita sayang jelaa mereka yang buat jahat ngn kita. yang tak hargai kita tuh. kita baik baik jelaa. jangan lah benci mereka. kita tak berhak nak membenci orang. siapa lah kita nak dibandingkan dengan kuasa Allah kan. ehh, melalut plak aku nie. banyak sangat pengajaran dalam citer nie. tengok laa ye siapa yang tatahu nak hargai orang tuh. takesah laa siapa siapa. asalkan die makhluk Allah. HEHHE. suka pula aku nie !! baik jadi cacat kalau tatahu nak hargai jasa orang. kalau dah cacat, baru lah tahu kan camner nak hargai jasa orang. bukan aku nak cakap orang cacat nie tahu nak hargai jasa orang, orang normal pun ada juga yang pandai nak hargai jasa orang. tapi boleh kira lah kan. itu yang aku kenal laa. HEHE. lepas nie, siapa yang tak tahu nak hargai jasa orang tuh, pegi cacatkan diri tuh. pastuh, baru tahu nak hargai orang. HAHAHA. kejam laa aku nie ! HAHAH. renung renungkan, dan selamat beramal ! :) *jangan ada yang terasa tau. tade niat pun nak tujukan kat siapa siapa.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.